Murassa Ciltli Mushafların Tezyinattaki Yeri


Özet Görüntüleme: 38 / PDF İndirme: 23

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8396402

Anahtar Kelimeler:

murassa, cild sanatı, tezyinat, yazma eser

Özet

Murassa, cilt sanatı ile kuyumculuk sanatının bir arada genellikle Kur’an-ı Kerimlerin cilt kablarına uygulanan maddi kıymeti yüksek bir cilt çeşididir. Murassa cilt daha çok Müslümanlığın yayıldığı bölgelerde Kur’an’ın çoğaltılması ve saklanması arzusu, ciltçiliğin önemli bir sanat kolu olarak gelişmesine neden olmuştur. Her dönemin ve bölgenin kendine özgü beğenisini yansıtan motif ve düzenlemeler oluşmuştur. İslam dünyasında kaliteli ciltlerin üretildiği merkezlerden biri de Osmanlı İmparatorluğu’nun başkenti İstanbul’dur. Öte yandan İran’da Timurlular, Akkoyunlu Türkmenleri, Safeviler, Mısır’da Memlüklüler dönemlerinde İslam ciltçiliğin özgün ve seçkin örnekleri üretilmiştir. Orta Asya’dan İran, Arap Kıtası ve Anadolu’ya geçmiş olan cilt sanatı, sanatkârların yetiştikleri bölgelerin motifleriyle bezenmiş, Arabesk, Herat, Hatai, Rumi Selçuk, Memluk, Osmanlı ve Mağribi motiflerle çeşitli cilt üslupları oluşmuştur. Osmanlı İmparatorluğu döneminde; özellikle 16. ve 19. yüzyıllar arasındaki dönemde üstün kuyumculuk teknikleri ile üretilmiş olan "murassa" yazma eserler(Özen, 199), bugün yurt içinde ve yurt dışındaki birçok Müze ve Kütüphane’de sergilenmektedir. Bu makalede; Topkapı Sarayı Müzesinde bulunan ve literatür araştırması sonucu tespit edilen, Osmanlı Dönemine ait "murassa" eserler, ait oldukları dönemin tezyinat özellikleri bakımından detaylı bir şekilde incelenecek olup, eserler kompozsiyon, desen, malzeme, teknik ve motif özellikleri bakımından ele alınaraktır.

Referanslar

Arıtan, AS, 2010. Kur’an-ı Kerim ciltleri. Marife Dergisi, 10(3): 327-364.

Akyüz, K., 2016. Süleymaniye yazma eser kütüphanesi Sultan I. Ahmed koleksiyonu’na ait Safevi dönemi ciltlerinin süsleme ve uygulama teknikleri. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

Arseven, C., 1983. Ciltçilik (1. Cilt). Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.

Arıtan, AS, 2010. Batı dünyasının Türk cild tarihine bakışı ve Türk cild san’atı’nın tarih içindeki gelişimi. İSTEM, 0(15): 169-192.

Başak Eke, B., 2017. Toprağın dili ve murassa sanatı (1. Baskı). Dil ve Sistem Vakfı Yayınları, İstanbul.

Bektaşoğlu, M., 2009. Anadolu’da Türk İslam sanatı (1. Baskı). DİB Yayınları, Ankara.

Binark, İ., 1965. Türk kitapçılık tarihinde cilt san’atı. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Türk Kültürü Dergisi, 3(36): 985-996.

Çığ, K.,1952. Türk kitap kabları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Derğisi 1(4): 108-123.

Çakırca, B., 2007. Kur’ân-ı Kerim ve cilt sanatı. Din ve Hayat TDV İstanbul Müftülüğü Dergisi, 1(2): 140-144.

Derman, U., 2010. Doksandokuz İstanbul mushafı (1. Baskı). Avrupa Kültür Başkenti, İstanbul.

Esiner Özen, M., 1998. Türk cilt sanatı (1. Baskı). Kültür Yayınları, İstanbul.

Güney, G., 2019. Bazı Kur'an-ı Kerim nüshaları örneğinde Safevi cild sanatı üzerine bir değerlendirme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 7(88): 192-208.

Güney, Z., Güney, N., 1999. Osmanlı süsleme sanatı (1.Baskı). SFN Yayınları, Ankara.

İrepoğlu, G. 2000. Bir imparatorluğun görkemi Osmanlı mücevheri”, P Sanat Dergisi 0(17): 100-112.

Tanındı, Z. 2000. Osmanlı Sanatında Cilt. Yeni Türkiye Dergisi 34(701): 620-623.

Tanındı, Z., 2010. Kur’an-ı Kerim nüshalarının cildleri ve tezhipleri (Ed: M. Unustası). 1400. Yılında Kur’an-ı Kerim, Antik A.Ş. Kültür Yayınları, İstanbul, s.87-121.

Tanrıver Celasin, A., 2019. Osmanlı yazma eserlerı̇nde murassa (mücevherlı̇) kı̇tap kapları. Art-e Sanat Dergisi 12(23): 223-237.

Bilgi, H., Zanbak, İ., 2015. Cevher Sadberk Hanım müzesi koleksiyonu’ndan mineli ve murassa eserler (1. Baskı), Sadberk Hanım Müzesi, İstanbul.

İndir

Yayınlanmış

2023-10-07

Nasıl Atıf Yapılır

KARADENİZ, Y. (2023). Murassa Ciltli Mushafların Tezyinattaki Yeri . MAS Uygulamalı Bilimler Dergisi, 8(4), 694–707. https://doi.org/10.5281/zenodo.8396402

Sayı

Bölüm

Makaleler